Diëtiste Intuïtief Eten

Diëtiste Intuïtief Eten

Durf jij een rolmodel zijn voor de volgende generatie?

Dieetcultuur wordt doorgeven aan onze kinderen via verschillende kanalen. We kunnen hen hier niet van afschermen. Wel kunnen we zorgen voor een dieetvrije context binnen het gezin waarin dieetcultuur, en de gevaren van diëten, benoemd worden zodat kinderen zich beter kunnen wapenen.

Ik meen dat u het met me eens kan zijn dat kinderen vrij en blij zouden moeten kunnen bewegen, spelen en leren. Dat ze ondersteund mogen worden om op hun eigen tempo te ontwikkelen, zonder dat hun eten, lengte en gewicht gemicromanaged wordt. In een wereld zoals de onze is dat geen evidentie. Dieetcultuur is, heel duidelijk maar ook bijzonder subtiel, in ons dagelijks leven geslopen. Ook al zijn we zelf alert, merken we het niet altijd op.

Let eens op de gesprekken tijdens een familie bijeenkomst, op je werk, in de sportclub of aan de schoolpoort. Hoe vaak wordt er gesproken over voeding? Hoe vaak categoriseren we kinderen op basis van hun uiterlijk? Hoe vaak bekritiseren we ons eigen eetgedrag, lichaam, of dat van anderen?

Als ik inzoom op de literatuur dan valt mijn mond open. Een Duitse studie toont dat 1 op 4 van de 11 tot 12-jarigen zeer angstig is om bij te komen in gewicht (Schuck, 2018). 42 % van 6 tot 9 jarigen zouden liever dunner willen zijn (Collins, 1991). Een kwalitatieve studie naar lichaamstevredenheid toont aan dat 50% van de kinderen tussen 8 en 13 jaar gewicht wil verliezen. 77% van de kinderen heeft ouders of familie al eens horen praten over diëten. Dit laatste doet vermoeden dat het gezin een heel krachtige rol kan spelen in het counteren van bezorgdheden over eten en lichaamsbeeld bij kinderen (Schur et al., 2000). Verder zijn er indicaties dat we onze kinderen beter niet op dieet zetten. 9-jarigen die op de leeftijd van 5 op dieet gezet werden overeten zichzelf vaker (Fischer & Birch, 2002).

Ik geloof dat kritisch durven kijken naar onze eigen relatie met voeding, ons een sterker rolmodel maakt. We worden allemaal geboren als intuïtieve eters, sommige mensen blijven dat en worden minimaal beïnvloed door onze dieetculuur. Voor anderen leidt dieetcultuur tot verstoorde eetgewoonten (diëten, overeten, maaltijd of voedingsgroepen overslaan,…) of zelfs eetstoornissen.

“Gevarieerd koken vanuit de wil goed voor jezelf en je kinderen te zorgen is een heel ander verhaal dan dit te doen vanuit het verlangen je eigen lichaam te veranderen of uit angst dat je kind dik zal worden.”

De insteek waarmee je handelt is hier van belang. Gevarieerd koken vanuit de wil goed voor jezelf en je kinderen te zorgen is een heel ander verhaal dan dit te doen vanuit het verlangen je eigen lichaam te veranderen of uit angst dat je kind dik zal worden. Dagelijks groenten en fruit voorzien omdat deze lekker en voedzaam zijn in plaats van omdat deze weinig calorieën bevatten, geeft een andere waarde aan groenten en fruit. Gezonde voeding ondersteunt onze gezondheid, dat staat buiten kijf, maar een gezonde relatie met voeding, waarbij alle voeding moreel gezien gelijkwaardig is, is minstens even belangrijk. Dit laatste helpt ons om echt te luisteren naar onze lichamelijke noden en om voedingskeuzes te maken waar we energiek van worden.

We kunnen onze kroost beschermen door goed voor onszelf te zorgen. Als dat geen win win is?!

Hier kan jij vandaag al mee starten:

  • Biedt structuur door 3 hoofdmaaltijden te nemen samen met je kinderen.
  • Vermijd praten in termen van goed of slecht, voeding is geen alles of niets verhaal. Focus op smaken, texturen en kleuren om voeding te beschrijven.  
  • Geef twee opties voor snacks of maaltijden en laat je kind kiezen.
  • Laat je kind helpen in de keuken of bij de boodschappen.

Wil je hier meer over weten? Check mijn webinar Intuïtief eten for kids, voor maar 15euro krijg je meer inzicht in dieetcultuur en intuïtief eten én ga je naar huis met praktische tips.

Veel Succes!

Tina